piątek, 5 stycznia 2018

AWARIE

Podczas swojej praktyki inżynierskiej miałem okazję spotkać się z wieloma awariami i sytuacjami, do których doszło najczęściej:
  • z głupoty ludzkiej - na pierwszym miejscu !
  • z braku umiejętności przewidywania,
  • ze zmęczenia materiałowego.
Poniżej przedstawiam kilka zdjęć dokumentujących bardzo różne awarie "awarie".


KOCIOŁ GAZOWY VIESSMANN
 130 kW       80*/60*C
nie zadziałało zabezpieczenie podczas wzrostu ciśnienia w płaszczu komory spalania

Na bocznej ścianie kotła po zdjęciu izolacji można odczytać model i moc.













Wnętrze komory spalania powinno być cylindrem.
Przybrało kształt ostrosłupa o podstawie kwadratowej.

























Po wycięciu zewnętrznego płaszcza kotła widać pozaginaną komorę spalania,
która pierwotnie była cylindrem. Materiał: blacha kwasoodporna.



















Komora spalania kotła po prostowaniu siłownikiem hydraulicznym.

























KORPUS WIBRATORA
WIBROPRASY OMAG
TRONIC 140-120-S25

Pęknięty korpus wibratora.
Korpus wykonany z blachy o grubości 10 mm.
Wibrator napędzany silnikiem 7,5 kW 2.800 obr/min.


















Wał wibratora podparty łożyskami: 22310 z luzem C4.
d=50  D=110  B=40
Łożyska w specjalnym wykonaniu dla wibratorów.
Oznaczenie NSK: NSKHPS koszyk stalowy
                             NSKCA kszyk mosiężny
Oznaczenie TIMKEN: EMW33W800C4.























SILOS CEMENTU o pojemności 120 ton
Nie zadziałało zabezpieczenie podczas wzrostu ciśnienia  w czasie rozładunku cementowozu. Nastąpiło wyrwanie górnej dennicy silosa oraz rozerwanie fragmentu górnej części płaszcza.

(zdjęcia w trakcie poszukiwań)

SILNIK z WIRNIKIEM STOŻKOWYM DEMAG
KBA 160 B6 B31                    10 kW     960 obr/min
Podczas regulacji szczeliny hamulca pracownik strącił tylną część obudowy, która spadając z wysokości blisko 6 m popękała.


Widoczne są dwa pęknięcia, faktycznie jest ich więcej.


































Pas cnoty, który uratował silnik przed zezłomowaniem.


Silnik DEMAG z wirnikiem stożkowym.




























SWORZEŃ MIMOŚRODOWY 
na którym awarii uległo łożysko toczne (średnica wewnętrzna łożyska 50 mm).

Sworzeń mimośrodowy zniszczony.





















Sworzeń mimośrodowy fabrycznie nowy.

SONDA MIKROFALOWA HYDROMIX

Sonda zamontowana w mieszarce do betonu (mikserze) o pojemności wodnej 1,5 metra sześciennego, której zadaniem jest zmierzenie wilgotności mieszanki betonowej.
Antena sondy osłonięta jest porcelanową kształtką, którą pracownik podczas czyszczenia, beztrosko potraktował młotkiem.

Sonda mikrofalowa zniszczona młotkiem.



















Ceramiczna osłona anteny mikrofalowej zbita młotkiem.




































TENSOMETRY WAGI KRUSZYW
        Producent: HBM.
        Zakres pomiarowy od 0 kg do 5 ton. 
        Stała mostka: 2mV/V.
Taśma pod silosami szeregowymi kruszyw zawieszona jest na pięciu identycznych tensometrach.
Podczas pracy, jedna z klap dozowania zgrubnego silosa szeregowego zablokowała się w pozycji otwartej i na taśmę wysypało się ponad 40 ton kruszywa bazaltowego. Oczywiście na samej taśmie taka ilość się nie zmieściła, jednak dwa tensometry, najbliższe otwartej gardzieli silosa, uległy awarii.
Sama taśma transportera ma zabezpieczenie przed uruchomieniem. Kiedy na taśmociągu znajduje się więcej niż 5.450 kg elektrobęben nie zostanie załączony.
























































Tensometry w technice pomiarowej pracują najczęściej w układzie mostka Wheatshone’a, tutaj zwanym mostkiem tensometrycznym. Tensometr o oporności R1, tensometr kompensacyjny o oporności R2 oraz dwa oporniki R3 i R4. Tensometr kompensacyjny kompensuje wpływy czynników ubocznych takich jak:  temperatura i wilgotność. Mostek zasilamy w punktach A i B napięciem 12 V. Stała mostka w tym wypadku 2 mV/V daje nam odczyt 24 mV dla pełnego obciążenia tensometru w tym wypadku 5 ton. Jeśli bez obciążenia odczytane napięcie różni się od zera o więcej niż 1% od maksymalnego napięcia czyli w tym konkretnym przypadku 0,24 mV to tensometr jest uszkodzony.

XVII wieczny KOŚCIÓŁ św. ANNY  
zlokalizowany na placu Króla Zygmunta Starego w GRODZISKU Mazowieckim.
W 1898 zakończono budowę wieży. 
Podczas remontu drewnianego zwieńczenia wieży, liny zblocza dźwigowego podpięto w taki sposób, że doszło  do zniszczenia krzyża wieńczącego Wieżę. Tylko dzięki instalacji odgromowej krzyż nie roztrzaskał się o ziemię.

Tuż przed złamaniem krzyża........










































Zły punkt podparcia zawiesi
spowodował przekrzywienie podwieszonej konstrukcji
i w konsekwencji złamanie XIX wiecznego krzyża.

CZY KOLOR
ELEKTRYCZNYCH PRZEWODÓW ZASILAJĄCYCH
JEST WAŻNY ?
Oczywiście jest to pytanie retoryczne.
Kolor jest bardzo istotny !  Podczas odbioru obiektu, który wymagał zasilenia kablowego na dystansie 120 m otwieram rozdzielnicę z BM 3x80 A i widzę, że przewody fazowe, przewód neutralny i ochronny posiadają izolację w kolorze żółto-zielonym. Wykonawca na moje oburzenie i pytania odpowiedział, że przewód w kolorze żółto-zielonym był najtańszy, a inwestor wymagał od niego maksymalnych oszczędności. Wykonawca, kabel z podwójną izolacją do układania w ziemi YKY 4x25 mm2 + BEDNARKA, zamienił na 5 żył LGY 25 mm2 ułożonych w ziemi w rurze osłonowej AROT DVR.

Przewody fazowe w kolorze żółto-zielonym !!!

Przewód ochronny PE występuje tylko w kolorze żółto-zielonym.
Przewód ochronny PEN występuje tylko w kolorze żółto-zielonym + jasno niebieskie końcówki.
Przewód neutralny N występuje w kolorze niebieskim (w starych instalacja był to kolor biały).
Przewód fazowy L lub przewody fazowe L1, L2, L3 występują w kolorach: czarnym, szarym, brązowym, czerwonym. Przewody fazowe nie mogą być w kolorach: żółtym, zielonym oraz wielobarwnym.
Przewód fazowy "z obcego źródła" oznaczany jest kolorem pomarańczowym.

W instalacjach niskiego napięcia:
kolor czerwony oznacza dodatni przewód zasilający
kolorem czerwonym może być linia do przesyłu danych w budynkach inteligentnych
kolor jasnoniebieski oznacza ujemny przewód zasilający
kolor czarny w instalacji samochodowej oznacza ujemny przewód zasilający
przewody wielożyłowe z ponumerowanymi żyłami w kolorze czarnym stosowane są jako sterujące w automatyce przemysłowej
kolor ciemno-niebieski obwody sterownicze prądu stałego
kolor czerwony obwody sterownicze prądu zmiennego
kolor fioletowy to obwody bezpotencjałowe
kolor biały obwody sygnałów analogowych (sterowniki)
kolor siwy obwody wejściowe sygnałów dyskretnych (sterowniki)



LINA STALOWA OCYNKOWANA
średnica 16 mm 
Lina wciąga po torowisku tzw. skip, w którym transportowane jest kruszywo do mieszarki betonu. Masa kruszywa to 1,4 t/m3 x 1,2 m3 = 1,68 t. Masa skipu to ok. 0,8 t. Masa liny to 0,02 t. 
Razem 2,5 tony. Obciążenie zrywające liny to ok. 10 ton.

 
Lina ze zdjęcia powyżej, która uległa nieuniknionemu zerwaniu.






































MYSZ PRZYCZYNĄ AWARII ROZDZIELNICY ELEKTRYCZNEJ
Zimą z pól do ciepłych pomieszczeń schodzą się myszy.
Na zdjęciu widać, jak mysz dokonała zwarcia międzyfazowego - 400 V.

Mysz w rozdzielnicy zwarła przewody fazowe.

USZKODZONE SPRZĘGŁO ELASTYCZNE
Przenoszona moc 50 kW.
Miejsce instalacji mieszarka do betonu.
Model mieszarki:
CONCRETELLE PORTOGRUARO PGM 1500/1000.

Nowa połówka sprzęgła.
Model: TRANSFLUID BT40.

Połówka sprzęgła po awarii.
Wycięta korona kłów.
Sprzęgło od strony przekładni hydrokinetycznej.
Współpracująca połówka sprzęgła od strony czopa silnika 50 kW.
Średnica otworu pod czop silnika 65 mm.
Średnica tarczy sprzęgła 170 mm.
 Średnica szyjki sprzęgła 120 mm.
Wysokość tarczy 45 mm.
Wysokość szyjki 65 mm.

AMATORSKO POSPAWANA KOŃCÓWKA DRĄŻKA KIEROWNICZEGO
Miałem okazję wsiąść za kierownicę ciężarowego auta DAF, w którym końcówka drążka kierowniczego została po awarii pospawana elektrycznie a ściślej zostało położonych tylko kilka punktów spawalniczych. Dla niewtajemniczonych dodam, że końcówka drążka jest odkuwką - wykonana jest z jednego kawałka i nigdy nie powinna być naprawiana !!!.  Nie trudno przewidzieć, że doszło do wypadku. Na wyboistej drodze (ulica 3 Maja łącząca Grodzisk Maz. z Milanówkiem jeszcze przed utwardzeniem nawierzchni drogowej) główka drążka urwała się a ja wylądowałem na poboczu drogi a właściwie na pniu ściętego drzewa. Pień miał wysokość około 70 cm. Samochód swoim podwoziem tak zawisł, że "złapał" równowagę podparty centralnie na pniu. Wszystkie koła były w powietrzu. Auto z pnia trzeba było zdjąć dźwigiem - cała akcja trwała kilka godzin -
ulica 3 Maja była całkowicie zablokowana dla ruchu pojazdów.

(zdjęcia w trakcie poszukiwań)

CZY OPERATOR ŁADOWARKI
MÓGŁ PRZEWIDZIEĆ CO SIĘ WYDARZY
PODCZAS SYPANIA GROBLI NA STAWIE ?
Ładowarka w równym rytmie osuwała się do stawu. Jej napęd a nawet włączony silnik, drgania maszyny pogarszały sytuację. Ładowarka została podpięta długimi linami stalowymi (ok. 30m) do trzech betonomieszarek ustawionych na twardym gruncie. Szybka akcja ratunkowa zakończyła się powodzeniem. W tej akcji liczyła się każda minuta !

Tonąca ładowarka podczas budowy grobli.


Moment "ratowania"  osuwającej się do stawu ładowarki.














































DZIAŁANIE tzw SIŁY ODŚRODKOWEJ
WYPADEK BETONOMIESZARKI ZWANEJ POTOCZNIE "GRUSZKĄ"
PRZEWOŻĄCEJ 9 m3 MIESZANKI BETONOWEJ
Ładunek mieszanki betonowej w obracającej się "gruszce" bardzo podnosi środek ciężkości całego pojazdu. Masa własna pojazdu przekracza 14 ton. Ładunek to kolejne 2,3 tony/m3 x 9 m3 = 20,7 tony. Razem mamy 35 ton. Pojazd jest bardzo wrażliwy na każdy gwałtowny manewr wykonywany przez kierowcę.













Na zdjęciu widzimy skutek gwałtownej zmiany pasa na prostym odcinku drogi międzynarodowej S8 w okolicach miejscowości URZUT. Kierowca twierdził, że zajechał mu drogę samochód osobowy. Podczas prac ratunkowych przyjechała straż pożarna, której zadaniem było wypłukanie mieszanki betonowej z użyciem armatki wodnej (jedyny sposób uratowania gruszki). Na miejscu pojawił się inspektor z WIOŚ i zabronił takiego działania. Nie było możliwości bezpiecznego podniesienia auta bez wcześniejszego wypięcia gruszki z łoża i napędu hydraulicznego. Temperatura w ciepły dzień października przyśpieszyła wiązanie mieszanki betonowej marki 35 i w efekcie cała, zabetonowana gruszka, poszła na przysłowiowy złom a ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie.




WAŁEK PRZEKŁADNI ZĘBATEJ REKERS
zębnik pozostał bez zębów
Uszkodzony wałek oznaczony jest numerem 10.


Zębnik bez zębów.

2 komentarze:

  1. Większość opisanych tu awarii wynika z braku okresowych przegldów konserwacyjnych.

    OdpowiedzUsuń