sobota, 10 marca 2018

Automaty tokarskie krzywkowe

Wiele lat temu minęła epoka automatów tokarskich krzywkowych. Dziś jeśli przy słowie "automat"
brakuje słowa CNC to nikt nawet nie przeczyta dalszego opisu możliwości technicznych automatu. Najprawdopodobniej część czytelników właśnie w tym miejscu zakończy lekturę mojego blogu.
Blisko dziesięć lat realizowałem produkcję korzystając z automatów tokarskich wzdłużnych oraz automatów tokarskich tzw. "drugiego zabiegu", czyli takich, które umożliwiają automatyczną obróbkę odkuwki, odlewu czy detalu wstępnie obrobionego np. na automacie rewolwerowym. Technologia produkcji oparta była o indywidualnie zaprojektowane dla danego procesu krzywki sterujące pracą narzędzi skrawających. Tak sobie pomyślałem, że warto podzielić się swoją wiedzą i przytoczyć rozwiązanie dla kilku detali, które produkowałem we własnej firmie. Przekazane w tym blogu informacje być może wykorzysta uczeń technikum mechanicznego uczący się obróbki skrawaniem, czy ktoś, w ręce którego trafiły krzywkowe automaty tokarskie wzdłużne, poprzeczne czy rewolwerowe. W necie jest niewiele informacji jak zaprojektować krzywki i ustawić cały proces. Proszę zwrócić uwagę na duże możliwości poniżej opisanych automatów. Była to epoka, w której nie było znane sterowanie mikroprocesorowe. W Polsce w tym czasie nie wykorzystywano falowników wektorowych a jedynym dostępnym rozwiązaniem płynnej zmiany prędkości obrotowej silników w napędach były układy Leonarda. Mimo takich ograniczeń można było zmienić w automacie prędkość wrzeciona w zakresie od 1.400 obr/min do 10.000 obr/min czyli 7x. Automaty umożliwiały toczenie, stawianie nakiełków, wiercenie, kalibrowanie otworów, nacinanie gwintów wewnętrznych i zewnętrznych oraz frezowanie frezami tarczowymi. W przypadku automatu drugiego zabiegu było możliwe wykonywanie gwintów ze wzornika. O funkcjonalności automatów tokarskich decydował osprzęt, który w latach 80-90 XX wieku nie było wcale łatwo pozyskać... Wierzcie mi, że po uruchomieniu pierwszej produkcji w strefę automatycznej obróbki, zalewanej olejem maszynowym, byłem wpatrzony z podziwem, jak w kolorowy telewizor (!)  Zamówienia w tym czasie udawało mi się pozyskiwać w ilościach od 100 do 300 tysięcy sztuk detali. W większości detale "spadały" z automatów wykonane "na gotowo". Były to bolce kontaktowe wtyczek elektrycznych, nity zapięć do kożuchów, metalowe elementy jednomiarowych pipet medycznych, elementy termopar, trzpienie, dławiki hydrauliki siłowej, itp.
Obrabiane materiały to lotnicze stopy aluminium, mosiądz, stal automatowa, stal kwasoodporna i stal o specjalnych właściwościach ferromagnetycznych - ta ostatnia była potwornie trudna w obróbce, dużo trudniejsza od obróbki kwasówki.

Pusta karta operacyjna automatu wzdłużnego zapożyczona z MIFAM.
Automaty tokarskie wzdłużne służyły do masowej produkcji drobnych części o stosunku długości do średnicy w zakresie od 4 do nawet 25, tzn. o długościach znacznie przekraczających ich średnicę. Podczas obróbki pręt (zalecane było aby pręt był szlifowany) zaciśnięty jest we wrzecionie i prowadzony poprzez tulejkę. Ruch posuwowy wykonuje wrzeciennik podczas, gdy noże tokarskie zamocowane w suportach poprzecznych są w czasie toczenia nieruchome. W chwili odcinania detalu wrzeciennik zostaje zatrzymany. Noże suportów poprzecznych zamocowane są bardzo blisko tulejki podpierającej, dzięki czemu nie dochodzi do ugięcia obrabianego pręta. Suporty poprzeczne, najczęściej w liczbie pięciu, budowane są jako:
- górne trzy niezależne suporty sterowane trzema indywidualnie zaprojektowanymi krzywkami,
- dolne dwa suporty połączone ze sobą wahliwą belką sterowane są jedną "wspólną" krzywką.
Dokładność obróbki odpowiada klasie 7 lub 6. Przypomnę, że klasa "7" chropowatości powierzchni określają parametry: Ra = 1,25  i  Rz = 6,3 (jednostką jest mikrometr)  taką powierzchnię uzyskuje się podczas szlifowania zgrubnego i bardzo dokładnego toczenia.

Automat tokarski jednowrzecionowy wzdłuzny typ: 652S niemieckiej produkcji UMF-RUHLA.
·         Pięć suportów.
·         Trzywrzecionowa głowica wiercąco gwintująca.
·         Średnica otworu wrzeciona 8 mm (6 mm).
·         Zakres obrotów wrzeciona 1.400 do 5.150 obr/min.
·         Liczba stopni prędkości wrzeciona -18.
·         Liczba prędkości wału rozdzielajacego na jedną prędkość wrzeciona -48.
·         Największa długość posuwu pręta w ciągu 1 cyklu - 70 mm.
·         Średnica nacinanego gwintu największa dla mosiądzu M6, dla stali M4.
·         Najmniejsza średnica nacinanego gwintu M0,4.
·         Średnica wiercenia największa dla mosiądzu 5 mm, dla stali 4 mm.
·         Najmniejsza średnica wiercenia 0,4 mm.
·         Największa długość gwintu lub wiercenia 25 mm.
·         Przekrój trzonka noży 6x6 mm.
·         Dodatkowe wyposażenie stanowi przystawka frezująca detal poza cyklem głównym toczenia.

RUHLA  imaki.


Mosiężny nit zapięcia kożucha.

Krzywka suportów 1-2.

Pierścieniowa krzywka zderzaka.


Krzywka wrzeciennika.

Krzywka suportów 1-2 w wersji "2".

Krzywka suportu 4.

Krzywki suportów 3 i 5.

Automat tokarski jednowrzecionowy wzdłużny typ: 1B10 produkcji ZSRR.
·         Pięć suportów.
·         Trzywrzecionowa głowica gwintująca.
·         Średnica otworu wrzeciona 7 mm (6mm).
·         Zakres obrotów wrzeciona 1.400 do 10.000 obr/min.
·         Liczba stopni prędkości obrotów wrzeciona -18.
·         Liczba stopni prędkości wału rozdzielającego na jedną prędkość wrzeciona - 44.
·         Największa długość posuwu preta w ciągu 1 cyklu - 60 mm.
·         Średnica nacinanego gwintu największa dla mosiądzu M4, dla stali M3.
·         Najmniejsza średnica nacinanego gwintu M0,4.
·         Średnica wiercenia największa dla mosiądzu 4 mm, dla stali 3 mm.
·         Najmniejsza średnica wiercenia 0,4 mm.
·         Największa długość gwintu lub wiercenia 30 mm.
·         Przekrój trzonka noży 8x8 mm.

CCCP imaki.


Wzorniki krzywych podnoszenia i opuszczania dla suwów jałowych.
Krzywki wrzeciennika dla wydajności: 

do 6 szt/min, 6-12 szt/min, 12-25 szt/min.

Wzorniki krzywych podnoszenia i opuszczania dla suwów jałowych. 
Krzywka wrzeciennika dla wydajności: powyżej 25 szt/min.
Krzywki wahacza dla wydajności: do 6 szt/min, 6-12 szt/min.


Wzorniki krzywych podnoszenia i opuszczania dla suwów jałowych.
 
Krzywki wahacza dla wydajności:  12-25 szt/min oraz powyżej 25 szt/min.

Wzorniki krzywych podnoszenia i opuszczania dla suwów jałowych. 
Krzywk suportów pionowych 3, 4, 5  dla wydajności:do 25 szt/min
i wydajności powyżej 25 szt/min.




Opis faz procesu na krzywkach.


Tulejka PZ wersją z otworem jednej średnicy.

Tulejka PZ wersja z otworem dwustopniowym.

Karta operacyjna strona 1.

Karta operacyjna strona 2.

Krzywka pierścieniowa.

Krzywka wrzeciennika.

Krzywka przechylania AP. 9.

Krzywka suportów 1-2.

Krzywka suportu 5.

Krzywka suportu 4.

Podkładki krzywek.

Rysunki wierteł lewotnących NWKm
o średnicach: 2,8; 3,02; 5,05 mm.

Nawiertak nożowy - obroty prawe.
Nawiertak - obroty lewe.

Nóż N-1.

Nóż N-2 dla prawych obrotów.
Nóż N-2 dla lewych obrotów.

Nóż N-5.
Nóż N5 dla lewych obrotów.


Podczas wiercenia otworów stosowałem reduktor służący do wielokrotnego wprowadzania wiertła. Ilość wyprowadzeń wyznacza się zależnie od zarysu krzywki. Podczas wyprowadzania wiertła z otworu ciecz chłodząca zmywa strużynę i smaruje wiertło.

Reduktor wielokrotnego wprowadzania wiertła.








Czubek ze stali kwasoodpornej austenitycznej 1H18N9T.
  
Czubek z kwasówki - karta operacyjna.
Krzywka suportów 1-2.

Krzywka suportu 4.

Krzywka suportu 5.

Krzywka wrzeciennika.





Kolejny automat tokarski z mojej "stajni" to BP-U16 z Fabryki Automatów Tokarskich z Bydgoszczy.

Oto przykładowe krzywki jednego z detali produkowanych dla Mennicy Państwowej. Jest to element pocztowego datownika. Detal ma radełkowaną główkę.
Dodatkowym zabiegiem jest postawienie fazy na wypływce powstałej podczas obróbki plastycznej, jaką jest postawienie moletki.







Nakrętka dociskowa M14x1 ze stopu PA7.

Śruba kalibracyjna M10x1 ze stopu PA7.


Sworznie w trzech wariantach wykonania.

Sworzeń długości 26 mm średnicy 16 mm.
Sworzeń długości 52 mm średnicy 16 mm.

Sworzeń krzywka wahacza suportów 1-2.
Sworzeń krzywka suportu 5 - stawianie fazy.

Zeskanowałem i wyczyściłem z plam olejowych i zabrudzeń kilka dokumentów sprzed 30 lat 🙌
Jak ten czas szybko płynie.....a automaty tokarskie stoją sobie niewykorzystane w warsztacie !

Zdjęcie autora blogu z okresu, kiedy powstawały powyżej opisane projekty krzywek.
Poniżej zamieszczam kilka rysunków detali, które produkowałem w swojej firmie:
Złącze ze stopu AK-11.

Pokrywa ze stopu AK-11.
Całą obróbkę skrawaniem prowadziłem w chłodziwie spirytusowym.
Podczas nagrzewania się ostrzy narzędzi skrawających
spirytus intensywnie parował; pracownicy po 8 godzinach pracy
wychodzili do domu w bardzo dobrych humorach.
Nakrętka specjalna M12  SH8 wykonana przeze mnie w ilości 76.000 sztuk.
Odbiorcą nakrętki były zakłady z Brna w Czechosłowacji.
Ciekawy jestem kto dziś wie co kryje się pod oznaczeniem gwintu SH8 ???

Harmonogram rocznych dostaw 1988 rok - epoka kredek świecowych ! - co na to powiedzą miłośnicy Excela ?
Windows 2.0 został wprowadzony pod koniec 1987 roku. W tym samym czasie pojawił się EXCEL 2.0.
EXCEL 1.0 dedykowany był tylko dla komputerów MACINTOSH. Był to rok 1985.
Wersja EXCEL 3.0 pojawiła się w 1990 roku.
Dopiero w 2010 roku pojawił się EXCEL dla systemów 64 bitowych.
Obecnie sprawiłem, że cyfrowo ożyły dokumenty, które nie miały prawa powstać jako cyfrowe (!)
Oryginały po zeskanowaniu wyrzuciłem do kosza 😊.
Na pierwszym planie: Automat tokarski 652 S  RUCHLA.
Na drugim planie: Automat tokarski 1B10 ZSRR.
Z prawej strony: elektryczny piec mufowy z pełną automatyką.
Zdjęcie wykonał autor bloga.

piątek, 5 stycznia 2018

AWARIE

Podczas swojej praktyki inżynierskiej miałem okazję spotkać się z wieloma awariami i sytuacjami, do których doszło najczęściej:
  • z głupoty ludzkiej - na pierwszym miejscu !
  • z braku umiejętności przewidywania,
  • ze zmęczenia materiałowego.
Poniżej przedstawiam kilka zdjęć dokumentujących bardzo różne awarie "awarie".


KOCIOŁ GAZOWY VIESSMANN
 130 kW       80*/60*C
nie zadziałało zabezpieczenie podczas wzrostu ciśnienia w płaszczu komory spalania

Na bocznej ścianie kotła po zdjęciu izolacji można odczytać model i moc.













Wnętrze komory spalania powinno być cylindrem.
Przybrało kształt ostrosłupa o podstawie kwadratowej.

























Po wycięciu zewnętrznego płaszcza kotła widać pozaginaną komorę spalania,
która pierwotnie była cylindrem. Materiał: blacha kwasoodporna.



















Komora spalania kotła po prostowaniu siłownikiem hydraulicznym.

























KORPUS WIBRATORA
WIBROPRASY OMAG
TRONIC 140-120-S25

Pęknięty korpus wibratora.
Korpus wykonany z blachy o grubości 10 mm.
Wibrator napędzany silnikiem 7,5 kW 2.800 obr/min.


















Wał wibratora podparty łożyskami: 22310 z luzem C4.
d=50  D=110  B=40
Łożyska w specjalnym wykonaniu dla wibratorów.
Oznaczenie NSK: NSKHPS koszyk stalowy
                             NSKCA kszyk mosiężny
Oznaczenie TIMKEN: EMW33W800C4.























SILOS CEMENTU o pojemności 120 ton
Nie zadziałało zabezpieczenie podczas wzrostu ciśnienia  w czasie rozładunku cementowozu. Nastąpiło wyrwanie górnej dennicy silosa oraz rozerwanie fragmentu górnej części płaszcza.

(zdjęcia w trakcie poszukiwań)

SILNIK z WIRNIKIEM STOŻKOWYM DEMAG
KBA 160 B6 B31                    10 kW     960 obr/min
Podczas regulacji szczeliny hamulca pracownik strącił tylną część obudowy, która spadając z wysokości blisko 6 m popękała.


Widoczne są dwa pęknięcia, faktycznie jest ich więcej.


































Pas cnoty, który uratował silnik przed zezłomowaniem.


Silnik DEMAG z wirnikiem stożkowym.




























SWORZEŃ MIMOŚRODOWY 
na którym awarii uległo łożysko toczne (średnica wewnętrzna łożyska 50 mm).

Sworzeń mimośrodowy zniszczony.





















Sworzeń mimośrodowy fabrycznie nowy.

SONDA MIKROFALOWA HYDROMIX

Sonda zamontowana w mieszarce do betonu (mikserze) o pojemności wodnej 1,5 metra sześciennego, której zadaniem jest zmierzenie wilgotności mieszanki betonowej.
Antena sondy osłonięta jest porcelanową kształtką, którą pracownik podczas czyszczenia, beztrosko potraktował młotkiem.

Sonda mikrofalowa zniszczona młotkiem.



















Ceramiczna osłona anteny mikrofalowej zbita młotkiem.




































TENSOMETRY WAGI KRUSZYW
        Producent: HBM.
        Zakres pomiarowy od 0 kg do 5 ton. 
        Stała mostka: 2mV/V.
Taśma pod silosami szeregowymi kruszyw zawieszona jest na pięciu identycznych tensometrach.
Podczas pracy, jedna z klap dozowania zgrubnego silosa szeregowego zablokowała się w pozycji otwartej i na taśmę wysypało się ponad 40 ton kruszywa bazaltowego. Oczywiście na samej taśmie taka ilość się nie zmieściła, jednak dwa tensometry, najbliższe otwartej gardzieli silosa, uległy awarii.
Sama taśma transportera ma zabezpieczenie przed uruchomieniem. Kiedy na taśmociągu znajduje się więcej niż 5.450 kg elektrobęben nie zostanie załączony.
























































Tensometry w technice pomiarowej pracują najczęściej w układzie mostka Wheatshone’a, tutaj zwanym mostkiem tensometrycznym. Tensometr o oporności R1, tensometr kompensacyjny o oporności R2 oraz dwa oporniki R3 i R4. Tensometr kompensacyjny kompensuje wpływy czynników ubocznych takich jak:  temperatura i wilgotność. Mostek zasilamy w punktach A i B napięciem 12 V. Stała mostka w tym wypadku 2 mV/V daje nam odczyt 24 mV dla pełnego obciążenia tensometru w tym wypadku 5 ton. Jeśli bez obciążenia odczytane napięcie różni się od zera o więcej niż 1% od maksymalnego napięcia czyli w tym konkretnym przypadku 0,24 mV to tensometr jest uszkodzony.

XVII wieczny KOŚCIÓŁ św. ANNY  
zlokalizowany na placu Króla Zygmunta Starego w GRODZISKU Mazowieckim.
W 1898 zakończono budowę wieży. 
Podczas remontu drewnianego zwieńczenia wieży, liny zblocza dźwigowego podpięto w taki sposób, że doszło  do zniszczenia krzyża wieńczącego Wieżę. Tylko dzięki instalacji odgromowej krzyż nie roztrzaskał się o ziemię.

Tuż przed złamaniem krzyża........










































Zły punkt podparcia zawiesi
spowodował przekrzywienie podwieszonej konstrukcji
i w konsekwencji złamanie XIX wiecznego krzyża.

CZY KOLOR
ELEKTRYCZNYCH PRZEWODÓW ZASILAJĄCYCH
JEST WAŻNY ?
Oczywiście jest to pytanie retoryczne.
Kolor jest bardzo istotny !  Podczas odbioru obiektu, który wymagał zasilenia kablowego na dystansie 120 m otwieram rozdzielnicę z BM 3x80 A i widzę, że przewody fazowe, przewód neutralny i ochronny posiadają izolację w kolorze żółto-zielonym. Wykonawca na moje oburzenie i pytania odpowiedział, że przewód w kolorze żółto-zielonym był najtańszy, a inwestor wymagał od niego maksymalnych oszczędności. Wykonawca, kabel z podwójną izolacją do układania w ziemi YKY 4x25 mm2 + BEDNARKA, zamienił na 5 żył LGY 25 mm2 ułożonych w ziemi w rurze osłonowej AROT DVR.

Przewody fazowe w kolorze żółto-zielonym !!!

Przewód ochronny PE występuje tylko w kolorze żółto-zielonym.
Przewód ochronny PEN występuje tylko w kolorze żółto-zielonym + jasno niebieskie końcówki.
Przewód neutralny N występuje w kolorze niebieskim (w starych instalacja był to kolor biały).
Przewód fazowy L lub przewody fazowe L1, L2, L3 występują w kolorach: czarnym, szarym, brązowym, czerwonym. Przewody fazowe nie mogą być w kolorach: żółtym, zielonym oraz wielobarwnym.
Przewód fazowy "z obcego źródła" oznaczany jest kolorem pomarańczowym.

W instalacjach niskiego napięcia:
kolor czerwony oznacza dodatni przewód zasilający
kolorem czerwonym może być linia do przesyłu danych w budynkach inteligentnych
kolor jasnoniebieski oznacza ujemny przewód zasilający
kolor czarny w instalacji samochodowej oznacza ujemny przewód zasilający
przewody wielożyłowe z ponumerowanymi żyłami w kolorze czarnym stosowane są jako sterujące w automatyce przemysłowej
kolor ciemno-niebieski obwody sterownicze prądu stałego
kolor czerwony obwody sterownicze prądu zmiennego
kolor fioletowy to obwody bezpotencjałowe
kolor biały obwody sygnałów analogowych (sterowniki)
kolor siwy obwody wejściowe sygnałów dyskretnych (sterowniki)



LINA STALOWA OCYNKOWANA
średnica 16 mm 
Lina wciąga po torowisku tzw. skip, w którym transportowane jest kruszywo do mieszarki betonu. Masa kruszywa to 1,4 t/m3 x 1,2 m3 = 1,68 t. Masa skipu to ok. 0,8 t. Masa liny to 0,02 t. 
Razem 2,5 tony. Obciążenie zrywające liny to ok. 10 ton.

 
Lina ze zdjęcia powyżej, która uległa nieuniknionemu zerwaniu.






































MYSZ PRZYCZYNĄ AWARII ROZDZIELNICY ELEKTRYCZNEJ
Zimą z pól do ciepłych pomieszczeń schodzą się myszy.
Na zdjęciu widać, jak mysz dokonała zwarcia międzyfazowego - 400 V.

Mysz w rozdzielnicy zwarła przewody fazowe.

USZKODZONE SPRZĘGŁO ELASTYCZNE
Przenoszona moc 50 kW.
Miejsce instalacji mieszarka do betonu.
Model mieszarki:
CONCRETELLE PORTOGRUARO PGM 1500/1000.

Nowa połówka sprzęgła.
Model: TRANSFLUID BT40.

Połówka sprzęgła po awarii.
Wycięta korona kłów.
Sprzęgło od strony przekładni hydrokinetycznej.
Współpracująca połówka sprzęgła od strony czopa silnika 50 kW.
Średnica otworu pod czop silnika 65 mm.
Średnica tarczy sprzęgła 170 mm.
 Średnica szyjki sprzęgła 120 mm.
Wysokość tarczy 45 mm.
Wysokość szyjki 65 mm.

AMATORSKO POSPAWANA KOŃCÓWKA DRĄŻKA KIEROWNICZEGO
Miałem okazję wsiąść za kierownicę ciężarowego auta DAF, w którym końcówka drążka kierowniczego została po awarii pospawana elektrycznie a ściślej zostało położonych tylko kilka punktów spawalniczych. Dla niewtajemniczonych dodam, że końcówka drążka jest odkuwką - wykonana jest z jednego kawałka i nigdy nie powinna być naprawiana !!!.  Nie trudno przewidzieć, że doszło do wypadku. Na wyboistej drodze (ulica 3 Maja łącząca Grodzisk Maz. z Milanówkiem jeszcze przed utwardzeniem nawierzchni drogowej) główka drążka urwała się a ja wylądowałem na poboczu drogi a właściwie na pniu ściętego drzewa. Pień miał wysokość około 70 cm. Samochód swoim podwoziem tak zawisł, że "złapał" równowagę podparty centralnie na pniu. Wszystkie koła były w powietrzu. Auto z pnia trzeba było zdjąć dźwigiem - cała akcja trwała kilka godzin -
ulica 3 Maja była całkowicie zablokowana dla ruchu pojazdów.

(zdjęcia w trakcie poszukiwań)

CZY OPERATOR ŁADOWARKI
MÓGŁ PRZEWIDZIEĆ CO SIĘ WYDARZY
PODCZAS SYPANIA GROBLI NA STAWIE ?
Ładowarka w równym rytmie osuwała się do stawu. Jej napęd a nawet włączony silnik, drgania maszyny pogarszały sytuację. Ładowarka została podpięta długimi linami stalowymi (ok. 30m) do trzech betonomieszarek ustawionych na twardym gruncie. Szybka akcja ratunkowa zakończyła się powodzeniem. W tej akcji liczyła się każda minuta !

Tonąca ładowarka podczas budowy grobli.


Moment "ratowania"  osuwającej się do stawu ładowarki.














































DZIAŁANIE tzw SIŁY ODŚRODKOWEJ
WYPADEK BETONOMIESZARKI ZWANEJ POTOCZNIE "GRUSZKĄ"
PRZEWOŻĄCEJ 9 m3 MIESZANKI BETONOWEJ
Ładunek mieszanki betonowej w obracającej się "gruszce" bardzo podnosi środek ciężkości całego pojazdu. Masa własna pojazdu przekracza 14 ton. Ładunek to kolejne 2,3 tony/m3 x 9 m3 = 20,7 tony. Razem mamy 35 ton. Pojazd jest bardzo wrażliwy na każdy gwałtowny manewr wykonywany przez kierowcę.













Na zdjęciu widzimy skutek gwałtownej zmiany pasa na prostym odcinku drogi międzynarodowej S8 w okolicach miejscowości URZUT. Kierowca twierdził, że zajechał mu drogę samochód osobowy. Podczas prac ratunkowych przyjechała straż pożarna, której zadaniem było wypłukanie mieszanki betonowej z użyciem armatki wodnej (jedyny sposób uratowania gruszki). Na miejscu pojawił się inspektor z WIOŚ i zabronił takiego działania. Nie było możliwości bezpiecznego podniesienia auta bez wcześniejszego wypięcia gruszki z łoża i napędu hydraulicznego. Temperatura w ciepły dzień października przyśpieszyła wiązanie mieszanki betonowej marki 35 i w efekcie cała, zabetonowana gruszka, poszła na przysłowiowy złom a ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie.




WAŁEK PRZEKŁADNI ZĘBATEJ REKERS
zębnik pozostał bez zębów
Uszkodzony wałek oznaczony jest numerem 10.


Zębnik bez zębów.