czwartek, 23 grudnia 2021

MFJ-464

CW KEYER/READER MFJ Enterprises Inc.

MFJ-464 CW KEYER READER po wymianie wyświetlacza LCD.

MFJ-464 jest samodzielnym urządzeniem do kodowania i dekodowania wiadomości przesyłanych alfabetem Morsea.

Posiada dwuwierszowy wyświetlacz po 16 znaków w każdym wierszu z buforem 140 znaków, który możemy ponownie podejrzeć. Wyświetlacz możemy tak zdefiniować aby w górnym wierszu były wyświetlane znaki odebrane a w dolnym wierszu wyświetlacza znaki nadane. 

Cyfrowa regulacja prędkości nadawania od 5 do 99 WPM (słów na minutę).

MFJ-464 oferuje czysty dźwięk sinusoidalny w miejsce ostrego dźwięku o charakterystyce prostokątnej. Częstotliwość dźwięku, tonu można ustawić w zakresie od 306 Hz do 1006 Hz.

Cztery banki pamięci po 220 znaków każdy (sumaryczna pamięć to 992 znaki). Zapisane w bankach treści nie wymagają podtrzymania bateryjnego.

Automatyczna numeracja łączności w zawodach od 001 do 9999 z możliwością korekty numeru np.: w dół dla nieudanej łączności.

Dziewiątki mogą być wyświetlane jako "9" lub jako "N".

Pozwala podłączyć zewnętrzny klucz telegraficzny i to zarówno sztorcowy jak i łopatkowy.

Obsługuje klawiatury: QWERTY i DVORAK z buforem 190 znaków i funkcją Repeat Key. Informacja o zapełnieniu bufora podawana jest z wyprzedzeniem. Klawisze funkcyjne F-1 do F-4 pozwalają odtworzyć wiadomości z banków pamięci. Klawisz F-5 pomniejsza numer łączności o 1, klawisz F-6 zwiększa numer  łączności o 1. Klawisz F-7 powtarza bufor. Klawisz F-8 zamraża bufor.

Niektóre z klawiszy mają aż cztery znaczenia.
Trzeba po prostu korzystać z instrukcji MFJ.

Posiada wewnętrzny głośnik do monitorowania tego czego słuchamy bądź jak nadajemy (to czy wybierzemy głośnik wewnętrzny czy zewnętrzny musimy ustawić za pomocą zworek - po otwarciu obudowy).

Czas zwieszenia funkcji Push-To-Talk PTT do 10 sekund

Po podłączeniu do komputera współpracuje z Hyper Terminal'em i komendami AT (po złączu RS-232C). Instrukcja mówi, że będzie współpracował z dowolnym programem terminalowym.

Dekoder CW w MFJ-464 jest taki sam jak w kompaktowym dekoderze alfabetu Morsea MFJ-461.


Mimo wielu negatywnych opinii w necie zdecydowałem się kupić MFJ-464.Zakupu dokonałem na początku XXI wieku bezpośrednio w MFJ w USA. Dekoder spiąłem z ICOM IC-701. Icom nie posiadał wąskiego filtra CW.  Do używania zniechęcił mnie mały wyświetlacz LCD. Wyświetlacz nie miał podświetlenia. Wymagał bardzo dobrego oświetlenia ogólnego w pomieszczeniu Radio Shack'a. Upłynęło blisko 20 lat i powróciłem do zakurzonego MFJ-464. Wymieniłem ciemny, mało czytelny wyświetlacz na podświetlany wyświetlacz. Musiałem niestety zachować 2 wiersze po 16 znaków.  Dekodery MFJ-464 do dnia dzisiejszego oferowane są do sprzedaży, jednak niezmiennie z wyświetlaczem bez podświetlenia.

We wrześniu 2019 roku na swoim blogu opisałem dekoder do nauki telegrafii, który zakupiłem na portalu Ebay. Teraz przydałoby się porównanie, które możliwe jest oczywiście tylko w części dekodowania telegrafii. Otóż dekoder MFJ-464 znacznie lepiej daje sobie radę z dekodowaniem sygnałów CW w tle z małą ilością QRM. Dodatkowo MFJ-464 podąża za sygnałem, w przypadku kiedy jego częstotliwość "płynie" - oczywiście w niedużym zakresie. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz